SPORTS MEETS BUSINESS -TAPAHTUMA 2020 yhdisti ja inspiroi ERI ALOJEN TOIMIJOITA

Kuopion alueen urheiluakatemia järjesti Sports meets Business -seminaarin Kuopion Finnkino Scalassa 30.11.2020. Viime vuonna 1.10.2019 ensimmäisen kerran Kuopiossa järjestetty urheilijat ja työelämän edustajat yhteen kokoava verkostoitumistapahtuma toteutettiin tänä vuonna poikkeusolosuhteista johtuen pienimuotoisesti Covid-pandemiaan liittyviä turvallisuuskäytänteitä ja -ohjeistuksia tarkasti noudattaen. Viime vuoden tapaan tapahtumaa edelsi sponsoroinnin ja urheilijabrändäyksen käytännönläheiset työpajat urheiluakatemian urheilijoille. 

Tapahtuman avasi urheiluakatemian sponsorointi-työpajoista tuttu urheilumarkkinoinnin asiantuntija Arto Kuuluvainen. Kuuluvainen kertoi aluksi Kuopion alueen urheiluakatemiassa tehdyistä kehitystoimenpiteistä urheilijoiden sponsori- ja työelämäyhteistyön tukemiseksi ja edistämiseksi niin urheilu-uran kuin sen päättymiseen valmistautumisenkin tueksi. Viimeisten vuosien aikana käynnissä olevalla kehittämistyöllä on järjestetty sponsoroinnin ja urheilijabrändin rakentamisen käytännönläheisiä työpajoja urheilijoille, vakiinnutettu sponsorointiyhteistyön ja henkilöbrändäyksen oppeja verkko-opintojen muotoon yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa, sitoutettu urheilumarkkinoinnin ja yritysyhteistyön asiantuntija urheilijoiden tueksi urheiluakatemian asiantuntijaverkostoon, sekä järjestetty verkostoitumismahdollisuuksia urheilijoille ja työnantajille. Avauspuheenvuorossaan Kuuluvainen avasi lyhyesti myös esimerkkejä ja keskeisiä huomioita modernista sponsoroinnista.

Arto Kuuluvaisen esityksen näet tästä: Esitys 30.11.2020 Kuuluvainen

 

LähiTapiola SavoSeuraavana vuorossa oli LähiTapiola Savon puheenvuoro, jossa liiketoimintajohtaja Panu Myöhänen ja markkinointipäällikkö Kaisa Kajan kertoivat toiminnastaan sekä heidän tavoistaan toteuttaa sponsorointiyhteistyötä.

LähiTapiola Savon esityksen voit katsoa tästä: LähiTapiola Savo esitys 30.11.2020

 

Tuli ja Liike luentoKolmas puheenvuoro kuultiin Tuli ja Liike -urheilijabrändistä ja elämäntapamuutosbrändistä, jota esitteli pesäpalloilija ja mainosalan  yrittäjä Jimi Heikkinen. Heikkinen avasi omaa tarinaansa sekä Tuli ja Liike -brändin syntymistä ja ideologiaa, jossa korostuvat arvot avoimuus, armollisuus, aitous sekä jatkuva kehittyminen. Heikkinen kertoi vaiheistaan huippu-urheilijaksi kasvamisesta, urheilu-uran päättymisestä sekä toiselle työuralle siirtymisestä ja paluusta takaisin urheilukentille. Heikkinen kertoi omien arvojen selkiyttämisen ja niiden mukaan toimisen keskeiseksi urallaan. Heikkinen myös kannusti nuoria urheilijoita muun muassa tarkastelemaan omaa identiteettiään laajemminkin kuin ainoastaan urheilijana sekä kehittämään fyysisten ominaisuuksien lisäksi myös mieltään. Heikkisen avoin esitys oman uran ja elämän eri vaiheista tarjosi tärkeitä vinkkejä nuorille urheilijoille uran suunnitteluun ja hallintaan.

Jimi Heikkisen tarinaan ja esitykseen voit tutustua lisää tästä: Tuli ja Liike_esitys_30.11.2020

 

paneelikeskusteluLopuksi ohjelmassa oli paneelikeskustelu, jossa aiheena olivat kokemukset ja yritysten toiveet urheilusponsoroinnista. Osallistujina paneelikeskustelussa olivat Kaisa Kajan LähiTapiolasta, Mikko Jalkanen Asianajotoimisto Lukander Ruohola HTO Oy:stä, Teemu Huhtakangas SiiPe:stä sekä opiskelijaurheilijoiden edustajana Itä-Suomen yliopistossa lääketiedettä opiskeleva soutaja Joel Naukkarinen. Keskustelun moderaattorina toimi Arto Kuuluvainen. Keskustelun teemoja olivat muun muassa, mikä on toimiva tapa lähestyä yrityksiä yhteistyöasioissa ja mitä urheilijan/seuran tulisi huomioida jo ennen yhteydenottoa. Käsiteltävänä oli myös se, mitä yritykset tavoittelevat urheilusponsoroinnilla. Lisäksi kuultiin työnantajien, seurojen kuin urheilijankin näkemyksiä siitä, millaiset yhteistyömallit ovat osoittautuneet toimiviksi.

Siilinjärven Pesiksen toiminnanjohtaja Teemu Huhtakangas avasi seuransa uutta toimintamallia, jossa he ovat kytkeneet pelaajasopimuksiin bonusjärjestelmän markkinointiin liittyen. Pelaajia koulutetaan ja kannustetaan seuran ja yhteistyökumppaneiden markkinointiin sekä oman urheilijabrändin rakentamiseen taloudellisten kannusteiden avulla. Bonuksen saamiseksi pelaajan tulee saavuttaa tietyt määrälliset tavoitteet markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa sekä suorittaa urheiluakatemian ja Savonia-ammattikorkeakoulun yhteistyössä käynnistämä verkko-opintojakso sponsoroinnista ja urheilijabrändin rakentamisesta. Keskusteluun nousi vahvasti yleistynyt sosiaalinen media urheilusponsoroinnissa, ja mitä sen suhteen on hyvä huomioida. Mikko Jalkanen Asianajotoimisto Lukander Ruohola HTO Oy:stä kuvaili muun muassa, mitä on hyvä huomioida yhteistyösopimuksissa juridisesta näkökulmasta.

Seminaariohjelman lopuksi siirryttiin verkostoitumaan kahvitarjoilujen äärelle. Tapahtuman lisäksi tapahtumaa edeltäneisiin sponsoroinnin työpajoihin osallistuneet urheilijat kuvailivat kokemuksiaan Sports meets Business -konseptista seuraavasti: 

Tää oli just semmonen rohkaiseva kokemus! Omakohtaista kokemusta on vielä aika vähän. Siks tää oli tosi hyvä kokonaisuus, mitä Kuopion alueen urheiluakatemia meille tarjosi. Oli tosi kiva, että oli se työpaja ja nyt sitten tämä tilaisuus, missä oli eri alojen toimijoita.

Videotallenne tapahtuman esityksistä ja paneelikeskustelusta on nähtävillä kokonaisuudessaan täältä: Sports meets Business -tapahtuman ohjelmatallenne 30.11.2020

Katso myös Sports meets Business 2020 -tapahtumavideokooste: 

Sports meets Business -konsepti on kehitetty osana Kuopion alueen urheiluakatemian kehittämishanketta Ketterä kaksoisura Kuopion alueella – opiskelevan urheilijan urasiirtymät

 

SINUA SAATTAISI KIINNOSTAA

Itä-Suomen yliopiston huippuosaaminen urheilu-uran tukena

Itä-Suomen yliopiston huippuosaaminen urheilu-uran tukena

Itä-Suomen yliopiston huippuosaaminen urheilu-uran tukenaItä-Suomen yliopiston sovelletun fysiikan laitoksella toimiva HUMEA laboratorio sekä Kuopion alueen urheiluakatemia tekevät yhteistyötä urheilijoiden seurantaan ja testaukseen liittyen. Korkeatasoiset mittaus-...

Lentopalloilijan psyykkinen valmennus – Hilkka Hujasen kokemuksia

Lentopalloilijan psyykkinen valmennus – Hilkka Hujasen kokemuksia

LENTOPALLOIJAN PSYYKKINEN VALMENNUS - hiLKKA HUjASEN KOkEmUKSIAMoikka! Miun nimi on Hilkka, lentopallo- ja urheilupiireissä tunnetaan myös nimellä ”Hilu”. Oon harrastanut lentopalloa vuodesta 2004 ja nyt pari kolme vuotta on tultu pelailtua puoli ammattilaisena...

URA-säätiön opiskeluapurahojen haku 2020-21

URA-säätiön opiskeluapurahojen haku 2020-21

Ura-säätiön opiskeluapurahojen haku lukuvuodelle 2020-21Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö (URA) myöntää vuosittain opiskeluapurahoja kansainvälistä menestystä tavoittelevien tai aktiiviuransa jo päättäneiden huippu-urheilijoiden ammattiin valmistavaan ja...